Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Hoppets budskap i ångestens tid. Daniel 4:5-23


Himmelen har makten


De flesta av världens mäktiga män och stora stadsledare räknar inte med Gud , de räknar inte med att det är himmelen som har makten! De vill vara herrar själva och styra och ställa som det passar dem! De räknar inte med Guds makt, att det är han som råder över alla riken, och ger dem åt vem han vill , ja upphöjer den lägste bland människor till att härska över dem.

De räknar inte med att det är himmelen som har makten!

Därför har vi denna kapprustning! Krig och rykten om krig hör vi ständigt om, precis som Jesus sade att det skulle vara i de yttersta dagarna, strax före hans andra tillkommelse!

Han sade; Ni skall få höra krigslarm och rykten om krig, ja folk skall sätta sig upp mot folk och riken mot riken!

Hedningarna larmar!

Det är så som det står i den andra psalmen!

Stadsledare och maktsjuka personer har rest sig mot Herren och hans smorde, de vill inte ha något med himmelen att göra! Varför larmar hedningarna och tänka folken fåfänglighet? Jordens konungar resa sig upp och, och furstarna rådslå med varandra mot Herren och hans smorde. Låt oss slita sönder deras bojor och kasta deras band ifrån oss! Men Herren som ser i sin långmodighet på allt detta , han ler ! Han talar till dem och säger; Jag själv har insatt min konung på Sion mitt heliga berg! Ni är för sent ute, det är redan klart! Gud har redan bestämt vem som skall vara konung och världsfrälsare! Kristus konungen skall regera från Jerusalem, som skall bliva världens huvudstad! Så kommen nu till förstånd , i konungar; låt varna eder , i domare på jorden! Hyllen sonen , så att han inte vredgas och I förgås på eder väg; ty snart kunde hans vrede upptändas. Saliga är alla de som tar sin tillflykt till honom.

Nebukadnessar räknade heller inte med att det var himmelen som hade makten!

Han var stor i sina egna ögon, han gick omkring på taket av det kungliga palatset i Babel, hov upp sin röst och sade; Se, detta är det stora Babel som jag har byggt upp till ett konungasäte genom min väldiga makt, min härlighet till ära!


Men då sade Gud stopp! Medan ännu orden var i konungens mun, kom en röst från himmelen: ” Dig konung Nebukadnessar, vare det sagt; ditt rike har blivit taget ifrån dig; du skall bli utstött från människorna och nödgas bo bland markens djur och äta gräs som en oxe; och sju tider skall gå fram över dig, till dess du besinnar att den högste råder över människors riken och ger dem åt vem han vill.

I samma stund gick det ordet i fullbordan på honom!

Riket blev taget ifrån honom! Han blev utstött från människorna! Han fick bo bland djuren! Han fick äta gräs som en oxe! Hans hår växte och blev som örnfjädrar! Hans naglar blev som fågelklor! Men då insåg Nebukadnessar att det var himmelen som hade makten!

Då fick han se hur farligt det är att ta äran från Gud! Gud ger inte sin ära åt någon annan! Din är äran , makten och härligheten enligt bönen Fader vår! Men när han ödmjukade sig, och gjorde sig fri från sina synder fick han både sitt rike och sitt förstånd tillbaka! Gud kan man inte göra som man vill med, han vakar över sitt ord och fullbordar det!

Det är himmelen som har makten !

Gud sitter fortfarande på tronen , även om många menar att situationen i världen är ur kontroll! Ännu väntar han med tålamod och kärlek på att hans fiender skall böja sig inför detta; att det är Gud i himmelen som har makten! Han är den ende som kan skapa fred och frid människor emellan, och i deras hjärtan! Därför är det bäst att vara ödmjuk , och låta honom få vara vår Frälsare och Herre!

Den som har stått emot hans kallelse gör bäst i att ge upp motståndet, och be om nåd och frälsning för sin odödliga själ, och erkänna ; att det är Gud i himmelen som har makten! Den som ödmjukar sig skall bli upphöjd säger Guds ord!

Till dig som kanske upplever problem och oroas för framtiden, vill jag säga; Kasta din börda på Herren, han skall uppehålla dig; han skall i evighet icke tillstädja att den rättfärdige vacklar. Psaltaren 55:23. Han vill vara våra själars herde och vårdare alltid! Räkna med honom !

Bilden av framtiden är mörk, men detta är vad det profetiska ordet säjer. Det skall bli kultur utan Gud och Kristus, ett nytt Babel både andligt och materiellt,. Uppenbarelseboken 17 :18

Då människan vill vara Gud! Men då griper Gud in , tillsammans med församlingen och övertar makten och herradömet över rikena. Uppenbarelseboken 11:15-18.

Men när detta begynner ske , säger Jesus; då mån ni resa er upp och upplyfta era ögon, ty då nalkas eder förlossning!




Övriga genrer av Bibbi VIP
Läst 422 gånger och applåderad av 15 personer
Publicerad 2013-05-27 08:07



Bookmark and Share


  anits VIP
Mycket tänkvärt
2013-05-28

  Sunlight
Så innerligt och uppriktigt skrivet!
2013-05-28

    ej medlem längre
Tänkvärda ord och talande bild.
2013-05-28

  walborg
Tack Bibbi!!!
2013-05-27

  aol
jag vet att alla blir saliga på sin uppriktiga tro, och jag tror att gud inte är
åtskild från något,
utan är allestädes närvarande, allti alltet, alfa och omega, början och slutet,
den sammanlagda summan av allt som någonsin funnits,

Gud är villkorlöst älskande, icke dömande. ickefördömande och icke straffande,

så Bibbi vi äger våra kroppar men anden i oss är guds barn, sen intellekt och hjärna försöker på många att sätta sej över anden i oss men känslan som styrs av anden känner ju när det blir fel, tack Bibbi för din ire sanning och din fina gudstro,
2013-05-27

    ej medlem längre
Gud har allt under kontroll, något som de inte räknar med, men kommer att få se när tiden är inne.
2013-05-27

  Eva Helene VIP
Tänkvärd text!
2013-05-27

  ResenärGenomLivet VIP
Ja...det är bara att läsa och se att det stämmer...
2013-05-27
  > Nästa text
< Föregående

Bibbi
Bibbi VIP