Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Vid skymningen den trettonde september startar Basunhögtiden. En dotter och mågs blogg från förra året: http://webbkyrkan.se/2014/09/24/basunhogtiden-startar-kvall/ Bild Goggle


Basunhögtiden


Den trettonde september i skymningen firar jag med delar av de mina denna min favoritdag bland Herrens Högtider i en sons hus. Ser fram emot denna dag varje år med stor förväntan.

Guds högtider

När Gud uppmanade människorna att hålla hans dagar heliga 'för alltid', så menade han det bokstavligen.

Gud har alltid vetat att människan behöver högtider, helger, ledighet och festligheter. Därför gav han mänskligheten årliga helgdagar - glada festdagar då familjerna skulle njuta av gemenskap med varandra och med Gud. Dagar då man skulle njuta av kärlek och frid, av god mat och drycker - och samtidigt bli påminda om hans frälsningsplan, år efter år...

En av mina söner inköpte en shofar att blåsa i då vi besökte Israel över jul och nyår förra året. Den kommer till användning denna kväll.

För många tusen år sedan valde Gud ut ett folk, genom vilket han skulle uppenbara sin sanning för mänskligheten - Israels folk. Genom dem gav han oss sina tio budord. Genom dem gav han oss profetiorna om vad som skulle hända i den yttersta tiden. Genom dem gav han oss Davids psalmer, Höga visans kärleksdikter och Salomos visdomsord. Genom dem gav han oss sin son, Jesus Kristus. Och genom dem gav han mänskligheten sina högtider.

De helger som Gud instiftade är sju stycken och i 3 Mos 23 finns de uppräknade i tur och ordning: påsken, det osyrade brödets högtid, pingsten, basunhögtiden, försoningsdagen och lövhyddohögtiden följd av "den åttonde dagen".

Som framgår av 3 Mos 23:1 var det här inte några "judiska högtider", utan Herrens högtider - Guds högtider - heliga dagar som Gud instiftade och gav till sin församling. Inte heller var de av tillfällig karaktär, utan något som gällde "för evig tid" - för all evighet. Gud befallde sina barn att fira hans högtider år efter år, för alltid, och syftet var viktigt. I de sju årliga högtiderna finns Guds fullkomliga plan med människan återgiven i symbolisk/förebildlig form. Dessa högtider skulle alltså tjäna som en årlig påminnelse om Guds frälsningsverk.

Och profeten Sakarja visar att när Gud uppmanade sina barn att hålla hans dagar heliga "för alltid", så menade han det bokstavligen. För även om vi i dag har glömt - eller struntar i - de helgdagar Gud gett oss (åtminstone föredrar vi att i stället fira våra egna helger), så kommer de här högtiderna att firas på nytt när Gudsriket har blivit verklighet här på jorden, efter Jesu återkomst som konungarnas Konung. Av Sak 14:9 framgår att inte bara ättlingarna till den hebreiske patriarken Israel - israeliterna - utan även alla jordens övriga folk kommer att högtidlighålla Guds heliga dagar under Tusenårsriket.

"1 Kor 15: 51 Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, 52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. 53 Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet. 54 Men när detta förgängliga har klätts i oförgänglighet och detta dödliga klätts i odödlighet, då skall det ord fullbordas som står skrivet: Döden är uppslukad och segern vunnen.* 55 Du död, var är din seger? Du död, var är din udd?* 56 Dödens udd är synden, och syndens makt kommer av lagen. 57 Men Gud vare tack, som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus. 58 Var därför fasta och orubbliga, mina älskade bröder, och arbeta alltid hängivet för Herren, eftersom ni vet att ert arbete i Herren inte är förgäves."

Jesus kommer att återvända på Basunhögtiden eller Trumpetfesten.


Google:
24 september, Jews will begin celebrating one of their most important religious holidays, Rosh Hashanah , judar börjar fira en av sina viktigaste religiösa högtider, Rosh Hashanah . It remembers the creation of the world. Det minns världens skapelse. In Hebrew, Rosh Hashanah means the "head of the year." På hebreiska betyder Rosh Hashanah "huvudet av året." It is also called the Feast of the Trumpets. Det kallas också högtiden för trumpeter. The blowing of a ram's horn, a shofar , proclaims Rosh Hashanah, and summons Jews to religious services. Den blåser av en bagges horn, en shofar , utropar Rosh Hashanah och kallelser judarna gudstjänster."




Övriga genrer av Bibbi VIP
Läst 285 gånger och applåderad av 16 personer
Publicerad 2015-09-07 08:57



Bookmark and Share


  Lars Hedlin
STARKT :)
2015-09-09

  louisegirl
Åh tack för detta, kände inte till innan
Fint förmedlat
2015-09-08

  Eva Helene VIP
Fint och informativt!
2015-09-08

    ej medlem längre
Intressant högtid med fortsättning...
2015-09-07

    Dan Myrbeck
Jag kände inte till denna
högtid innan - bra förmedlat.
2015-09-07

    ej medlem längre
En högtid att känna tacksamhet för.
2015-09-07

  Marita Ohlquist VIP
Läser med stort intresse!
2015-09-07
  > Nästa text
< Föregående

Bibbi
Bibbi VIP