Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Offertorium för sommaren nr. 2 En utveckling av den förra.


Vår oskuld


Du ligger naken i en lada
med benen vitt särade åt sidorna
Hö som säng och huvudkudde
hö stickandes, kliandes
mot stjärtskåror,
ryggslut,
armhålor

Du är vidöppen

Du hör inte barnen
som leker US-marines
i kojan utanför
eller vuxenvärlden
som häver snaps-in-a-box
med ursäkten
att \"solen har gått ner\"
och \"vi skall alla dö nån gång\"

Allt du vet är hettan,
smärtan,
elden,

rosen
vars kronblad snart
skall brista


*


Och universum roterar ännu

För Jag/Han/Vi/Det
vrider på spiralarmen
cirkulerar
kring det ännu
oförslutna

Stöter, vickar
trycker

tränger

spränger

glider

lever!

vaknar

dör,

Och stjärnorna,
vintergatan, genom hålet
i taket
är bara en
vattenrutschkana av blod
och dött kött;



*


Vid hamnen
tio dagar senare
lägger du huvudet
i min famn

Jag plockar halmstrån
ur ditt bruna hår
och havet viskar
stilla
om himmelens
roterande reflektion
i strömmarna

och vågorna
som aldrig slutar
slå




Fri vers av Karl
Läst 483 gånger
Publicerad 2005-03-06 16:47



Bookmark and Share


    Charlie
Förstummad...
2005-03-30

    Karl
Vet inte om jag håller med dig. Jag tycker inte att man kan få exakt samma effekt med skiljetecken som med radbrytningar. Liknande visst, men inte samma. Det jag vill åstadkomma med en brytning är inte bara en paus utan också en betoning av det specifika ordet.

Exempelvis:

"havet viskar
stilla
om himmelens
roterande reflektion"

är inte samma som:

"havet viskar, stilla, om himmelens roterande reflektion."

Det första exemplet skapar både någon slags betoning, och en fokusering på det enskilda ordet "stilla" som inte riktigt uppnås då det omgärdas av ord. Brytningen mellan "himmelens" och "roterande" skapar i sin tur en illusion om att diktjaget själv stannar upp och funderar genom att läsningen hackas upp.
2005-03-09
  > Nästa text
< Föregående

Karl