Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Det här börjar mer och mer likna en kristen saltomortal
idagens läsvärda 90% texter som handlar om Gud, inget fel men det börjar klibba lite obehagligt innanför huden.
Eller så kanske är det bara mitt sätt att utjämna balansen.



har poeter.se blivit ett kristet samfund?

 

Inte för att jag trotsar ordet,
inte heller änglar och trumpeter,

utan för att det skrämmer mig lite,
när vecka på vecka mest läsvärda
handlar om ängla tro och saligheter.

eller kanske är det bara jag,
som fått änglastoft i mina ögon
och behöver gnugga lite?

 




Fri vers av Maria Zena Viklund
Läst 924 gånger och applåderad av 32 personer
Publicerad 2008-07-07 10:47



Bookmark and Share


  Henrik Svensson
Om man tror på intigheten, eller alltingheten, är man religiös då?

Hmmm...

En god text som får en att reflektera, och kommentarer har du fått iallafall.

Bra strategi;-)

Kämpa på M.
2008-07-12

  boen
Har inte mentalt störts och tycker pluralism är en bra princip.
Låt tusen eller fler blommor blomma...

Men kan passa på att nämna några böcker som är kritiska
till idén om Gud för de som kan vara intresserade av
kritisk prövning.

Den svenske filosofiprofessorn Ingemar Hedenius bok
Tro och livsåskådning 1958.
Den franske filosofen Michel Onfray Handbok för ateister, 2006.
Biologen Richard Dawkins Illusionen om Gud, 2006.

Själv tycker jag religionerna kan betraktas som psykologiska
och sociologiska fenomen. Det framstår som logiskt omöjligt
att mer än en skulle vara sann och högst sannolikt är ingen sann.
Försök att bringa ordning, försök att förklara, försök att kontrollera
vad som skall hända. Förvetenskaplig fas kanske. Men brister i
kritiskt tänkande och självkritik.
2008-07-08

  Lena Renman
Hej Maria
Håller med om att poeter inte skall användas för att missionera. Inte för annat än religion heller. Jag är ju som du vet, emot de organsierasde religionen som förslavat människan sedan många många år och framförallt förtrycks kvinnan. Huga...

Jag tror att om det finns en Gud så har den guden inget kön och bryr sig inte om vad vi äter, när och om vi älskar en person av samma kön eller motsatta och så vidare. Inte heller bryr sig denna Gud om åt vilket håll man ber, om man ber, eller hur man gör det. En Gud som är alltings skapare kan inte var så småaktig, det kan bara vi människor vara. Läsvärda texter väljs inte av personer utan av nån slags funktion /program, automatiskt.
Vilket som bra att du sätter fingret på detta. Horan/madonnan, skam/skuld, rätt/fel , ond/god och allt det där ...huga

Lena
2008-07-08

  BlåhäXa
Kristensamfund??? då är jag på fel ställe fast jag skriver ofta om änglar och min relation till gud - men att begrännsa sig till en kristentro - då är jag ute o cyklar här... Änglar - gudar o alla andra mystiska väsen hör inte bara hem i kristendom. usch jaa.. de där är ett ämne jag kunde prata om hur mycket som helst - så jag lägger ner mina åsikter o fortsätter ropa hjälp av en kraft starkare mig själv... för annars går jag vilse i mina tankar! /Pia P.S - just de din text - jaa poesi ska oxå skapa diskussioner o de har du lyckats göra! grattis de va bra! :)
2008-07-08

    ej medlem längre
Tänkvärd. Märkligt detta att människan utropar sig till gud. När jag skriver om gud jag menar inte bara den kyrkans gud. Ibland är texterna också helt i linje med shamanismen eller andra saker. Och varför skriva om gud?

»»It's extremely difficult to write about the natural world without finding your subject matter turning ugly. In that direction, of course, lie the true poems – the great, complete statements of the world in its poetic aspect. I mean that catalogue of disasters and miseries, The Book of Job; or that unending cycle of killings and grief, The Illiad; or the great tragedies. What all these works have in common, of course, is not exactly a final, 'upbeat' note, but it is a peculiar kind of joy – an exaltation. But that's the paradox of the poetry. As if poetry were a biological healing process. It seizes on what is depressing and destructive, and lifts it into a realm where it becomes healing and energizing. Or it tries to do. That is what it is always setting out to do. And to reach that final mood of release and elation is the whole driving force of writing at all.« Ted Hughes
2008-07-08

    Melona
Hallelujah,

ursäkta mitt uttryck; men jag tycker du har stora och riktiga poänger i det du skriver!
2008-07-07

  Diffusiaria
jag föll för rubriken, klockren.
2008-07-07

    ej medlem längre
Visst har jag reagerat på dessa texter men vad ska jag säga som numera skriver sapfiska kärleksdikter...haha
Fast sällan att de hamnar bland läsvärda dock...
Som Daniel sa så skyll inte på redationen..det är datorn som väljer utifrån olika kriterier och om inget görs (pssst redationen) så får vi dras med detta elände till läsvärda texter som ju sällan är så läsvärda...*L*
Kul att du tog upp detta. Alltid kul när det blir olika slags kommentarer på en text!:)
2008-07-07

  © anakreon VIP
Viktig text - men...

Att använda siten för att missionera är fel.
Men att skriva poesi om sin tro måste ju vara möjligt.
Vi andra skriver ju om sådat som vi vill förmedla,
allvar eller lek.

"Hellre är jag

en uppriktig gycklare

än en gudabenådad

hycklare!"

Och det tror jag att de som läser mina texter nöjer sig med.

To each his own, som man säger. Man kan ju strunta i att läsa...
Carl-Erik
2008-07-07

    Saulus
Bara en fråga i all ödmjukhet; Vem är dem överdjävel som avgör vad som är god eller dålig smak? Har tron på något större än ordbajsare blivit så fel? Tro handlar om ödmjukhet, och det saknas en del av denna vara här.
2008-07-07

  Regular
har inte upplevt det som något större problem på denna sida...man väljer ju själv vad man vill läsa eller inte...och folk skriver om det som intresserar, skrämmer, gör dem upprörda mm. Tror även tänkande människor generellt sätt skriver mer...och religiösa skriver ju klart om sitt. Religion, politik, kärlek, sex och känslor är väl de mer vanliga ämnena att skriva om...matafysiska frågor lockar dock människan och även själv drar man väl iväg en text om det existensiella i tillvaron....bra att du tog upp frågan dock...kul med alla reaktioner..
2008-07-07

  Den Gråtande Nihilisten
Religion är vacker lögn. Ibland bara förbannad lögn. Men ta inte mitt ord för det! Fråga den allsmäktige (om du kan)!

"blasphe-you
blasphe-me" - Eddie Izzard
2008-07-07

  Elin Katten Lo VIP
Haha, man kan ju undra. Jag ser det lite som ett komiskt inslag. Det funkar ganska bra.

E
2008-07-07

  Daniel_78 VIP
.
det är ingen person som väljer ut läsvärda texter,
det är en datoralgoritm, vi kan kalla den gud.

jag klagar inte på att det skrivs för mycket kärleksdrabbel
även fast jag inte tror på kärleken.

överhuvudtaget skrivs det för mycket, folk borde skriva mindre.
.
2008-07-07

  ßluie VIP
Tror inte på att det finns någon dold agenda eller så. Det du skriver om har jag reagerat över tidigare då, dvs. att det finns många kristna eller troende på sajten. Det har det varit redan från början så det är inget nytt. Om du exempelvis skriver in poeter.se och Jesus i googles sökfönster så får du förhållandevis många träffar innehållandes de båda sökorden. Det är nog snarare så att Internet och Jesus ligger nära varandra, eller mer korrekt uttryckt; föreningsverksamhet och viljan att nå ut samt sprida ett budskap. Självfallet tycker jag att det ibland blir för mycket texter om änglar och om den rosenröda kärleken. Precis som många har skrivit - det blir lite tröttsamt om tron pådyvlas läsaren ungefär som när en fanatisk missionär står på gatan och håller gudstjänst i en gudsföräten håla i sydamerika, men det kan jag inte tänka mig sker riktigt, eller snarare, jag brukar sluta läsa och klicka vidare när jag finner ett överpretentiöst religiöst budskap.
2008-07-07

    JJ VIP
Jag kan hålla med dig i smak, men inte i sak fullt ut. Jag antar att de texter som hamnar på läsvärda gör det för att dom uppfyller kriterierna för att hamna där, så ledes kan man inte förbjuda ämnen om man ska framstå som en neutral och allmän sida. Jag tror förvisso det finns en inbördes beundran mellan vissa troende skribenter, men det är dom ju inte unika med, vi andra gör ju ofta samma sak... Det enklaste sättet att komma till rätta med problemet måste ju vara att läsa och kommentera det man gillar i stor mängd, så hamnar nog dessa texter på läsvärda.

Förövrigt var din dikt fin! (ler). Mvh. JJ.
2008-07-07

    Trast
Ja Maria. Tack vare att ditt medlemsskap i denna sajt, som har alla drag av ett kristet samfund är du frälst nu.
2008-07-07

  Lena Krantz VIP
Jag håller med dig fullständigt, det är alltför ofta som dikter (ibland är de knappt det) med kristet innehåll som sätt upp som de mest läsvärda. En del är säkert bra, om man är i en sådan fas, medan andra faktiskt är rena pekoralen.

Man får skriva precis vad man vill anser jag, och det tror jag att du tycker också, men däremot bör det allt vara balans i utväljandet till "Läsvärdahörnan", det håller jag med om.

Bra påpekande!
2008-07-07

  Madjori
Har vi en präst månne eller andra religiösa ledare i redaktionen?
Har inte varit så´pass observant att jag märkt det du säger...
men om är fallet så ...ja...då drar jag vidare..

Bra text och tack för att du rört om i grytan...
2008-07-07

  drakbruden VIP
Jag tror att det klibbar för att du känner övertalandet i orden. När det finns en energi som försöker övertyga andra så klingar det klibbigt. När det är en hyllning till Fadern och Modern så klingar det i balans. Bra att du uppmärksammar detta!!
2008-07-07

  korpfjäder
Jo just det. Jag har också observerat att det är en slagsida åt det hållet. En sorts kristna texter som inte använder tron för att "smälta liv" och tolka samtiden utan mer för att övertyga om trons förträfflighet utan att gå längre än till känslor och entusiasm. Och det har väl sin tid - men kanske inte är av så litterärt hög kvalitet eller ens riktigt läsvärt för andra än de människor som själva är i den fasen av sin tro. Någon text då och då för att det ju finns sådana läsare... men inte i varje urval. Då känns sidan som något sorts förtäckt utskott av någon av alla de samfund som florerar i vårt land.
2008-07-07

    Nattviol
oavsett om man är läsvärd
eller inte..
(egentligen inget att sträva efter)
så kan man ju alltid
balansera upp kristliga klibbiga
med att läsa mina
banala porrtexter!!

*asg*
2008-07-07

  aftermath
så sant
att använda sajten för att missionera klingar illa
2008-07-07

  mare VIP
...konsten är fri för alla att skriva vad dom vill.....ifrån hjärtat, där livet börjar...är.....ingen ska tala om för mig vad jag får skriva eller inte, och vill jag skriva om Gud i varenda dikt , så gör jag det !!!
Finns dom som skriver svordomar, råa ord, porr o.s.v....är inte förtjust i det, men det är deras sak, och läser bara det jag vill............
2008-07-07

  Erik L
Jag tror att en balans är väldigt viktig. För mycket av det ena är inget bra. Sedan är det förstås också en tolkningsfråga. Jag hade idag en läsvärd men om du tolkar det som en hyllningsdikt till Gud, så läs djupare.
2008-07-07

  Inkarasilas
Gör som jag Zena, kör uteslutningsmetoden, ge fan i att läsa följande titlar eller liknande- - Gode Gud du är STOR (kan visserligen vara porr) - Min väg, smaaaaaaal (hmmm) - Änglatrumpeter& förtappelsens död, - Skåda Ljuset!! (Eons nya reklam kanske) - Han den enda (Bältesspännarparken har samma visa) eller - Frälst (kan vara dökär med) Svårt att veta, ibland kan det ligga under ett helt oskyldigt namn med, känner mig infiltrerad på ett märkligt sätt, börjar studsa Hallelujah Davidsson snart. Visst fan kliar det något rent infernaliskt I agree, kom så ska jag köra lite lut på dig om du puttrar över kaustiksoda i blodet på mig med, joho!
2008-07-07

    ingvar VIP
Nej, det behövs nog att gnugga ögonen på olika sätt, förmodar jag. Det är alltid bra att få något att fundera över - känner mig litet "medskyldig" till kristligheten.. Om det börjar klibba obehagligt innanför huden får man nog se upp något. Tack för värdefulla synpunkter!
2008-07-07
  > Nästa text
< Föregående

Maria Zena Viklund
Maria Zena Viklund