Lekfullhet
rytmerna
kom inte rätt
för många steg
blev till
när jag väl
kom igång
stampandet
klappandet
kom för sent
inte heller klarade jag
att peka ut
väster-öster
norr-söder
på en karta
även med kompass
missade jag mål -
gick mil efter mil
i mörker och kyla
innan extra lärare kallades in
med bil...
ofta när det ringde in
ramlade jag när jag sprang
fick ibland en klunga barn
över mig...
kom på fel tid
till fel klassrum
inte var det kul
kände att jag stod bredvid
mig själv
och inte nådde in
vad jag inte kunde
vid 5, 12 eller 17år
kom pö om pö
medan jag gick vilse
och öppnade fel dörrar
fick jag veta mer
än vad som stod i de böcker
som jag rekommenderats
att läsa
som tant klarar jag mig
galant
75 år gammal
väljer jag
att klappa rytmer
spela melodier
öva harmonier
med min brasilianske man
för honom är det lätt
det som är ansträngande
för mig
och så blir han arg
när jag glömmer bort
vad han lärt mig
men även om jag ofta gör fel
och sjunger som en kråka
är jag envis som synden
och prövar om igen
Uni-Du-Ni-Tê
det är en barnlek ju
det är kul
Uni-Du-Ni-Tê
hjärnceller väcks
och sträcks ut
Uni-Du-Ni-Tê
Uni-Du-Ni-Tê
Uni-Du-Ni-Tê