Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Svarta smurfar

Vi kallar dem Le Plus; de är bara FÖR MYCKET, hon och han.

De står i kön till Den Smala Filmfestivalen, den med högst 10 betalande inklusive biljettförsäljerskan som smiter in när ljuset slocknar. Le Plus är först på plats. Terroriserar redan personalen, alla ska veta att Le Plus är på plats. Paret pratar om filmen, han rullar ihop den tunna festivalbroschyren till en strut som han slår mot ena benet. Hon föredrar David Lynch, han föredrar Truffaut och Robert Altman före 1980.

De bor ihop men har skild ekonomi, skriver på varsin kammare - han kortprosa, hon poesi om kött, blod och sjukhus - tapetserar med filmaffischer och vägrar byta video mot dvd för dvd är trés vulgaire.

Paret Le Plus citerar Simenon eller ett stycke ur en Orson Welles-biografi, saknar Månadsjournalen och kommer överens om att de ska dricka varsin kopp Darjeeling och spela mahjong när de kommer hem från filmen. Spela, dricka och prata hela natten. Backgammon spelar de bara när de har varit på vernissage och lådvinet gjort sitt.

Men här i kön till den smala filmfestivalen nickar de belåtet, möter inga andra blickar, en sammanhållning av kulturcigaretter, kulturfrisyrer, kulturkläder och kulturtankar.

Madame Le Plus pratar om en svartvit ukrainsk film hon hört så mycket gott om och undrar varför den inte släppts här ännu. Hon har eventuellt en utställning på gång till våren, ingen vet. Hon har inte hunnit måla så mycket, inte hunnit klippa sina kollage, för det har varit så mycket litteraturträffar på biblioteket, så många alternativa filmer att se i Stockholm, så många uppläsningar att stanna kvar och diskutera, så många stipendier att söka. Det finns så många bilder från Indonesien att visa, berätta om arkitekturen och maten för vännerna, planera nästa resa, färga flera kläder svarta, köpa en manchesterkavaj när hon kan stoppa en tummad Nalle Puh-pocket som hon läser när hon står i köer.

Monsieur Le Plus har skaffat sig ett kulturskägg som han formar utan elektrisk apparat eller känsla för det nutida. Han påminner sig om madeleinekakor och lindblomste, tänker på Proust, fyller sina bokhyllor med Goethes färglära och triptyker på väggarna, fikar på Kulturhuset i Stockholm varje gång han är där, går drömmande omkring på sitt antikvariat där hans årsgamla kredit ligger och mognar, nya diktverk, nya Schiller, nya K Öijer, nya Hölderlin, nya Boye, nya kultursällskap att söka inträde i och nya filmer att se på smala filmfestivaler.

  "När har den premiär i Sverige?" frågar han en av frivilligarbetarna som går omkring i en t-shirt med Marlene Dietrich på men ser inte frivilligarbetaren i ögonen.

Frivilligarbetaren vet inte. Då tittar Monsieur Le Plus på sitt sällskap, han har redan tappat intresset. Hans sällskap, madame Le Plus, är gestikulerande med små glasögon och en tunn sjal vriden som en snara runt sin smala hals. Glasögonen ska få henne att se äldre ut och den tunna sjalen ska dra av lika många år på samma gång.

Hon himlar med ögonen och har något politiskt korrekt att säga om skrivarutbildningar: själv satt hon ute i skärgården och skrev haikus i ett ordkargt roslagslandskap med klippkust, järngrå sommarregnshimmel och pollenmjöliga martallstoppar och tack vare stipendiet från Upplands landsting. Den sommaren cykelluffade han till Mårbacka och skrev en enmanspjäs om Rasjkolnikov, diskuterade FNL och Lars Forssell, Chaplinfilmer och gamla Filmstaden i Råsunda. Han tycker att svensk film av idag är tout de Americaine, för amerikaniserad.

Alla år i kollektivboende och rivningslägenhet, högt i tak för nudelbuljong, poesiaftnar med rysk poesi och högläsning ur Egalias döttrar, ledde paret Le Plus fram till en kö i en mellanstor svensk stad där kulturen någon gång under 1990-talet blev ett nödvändigt hot och gjorde konstnärerna till bildlärare och poeterna till källarlyriker. Ett godståg som blev stående mitt på rälsen mellan två stationer. Här, tillsammans de övriga åtta betalande, står de och jäser av de innefrusna ambitioner som livet borde ha haft i beredskap åt dem.

Men ambitionerna, liksom de själva, fastnade i högdragenhet, stolthet och en snedvriden uppfattning om att en konstnärssjäl alltid känns igen på utanskriften.




Övriga genrer av Dan Linder
Läst 675 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2006-11-09 00:58



Bookmark and Share


  BitterSweet
Tjaa... kulturelit finns överallt, även här på poeter.

Sådana som inte ser en i ögonen, hälsar om de måste och då, med slemkallfisk-hand och alltid har lågklackade kalleankafötter.... urk!

Nä, fram för alla er som möter människor och andras skapande utan rädsla och utan pretentioner och högfärd. Alla ni som gläds åt människan som vågar befinna sig i sitt esse, utan att döma utan att kategorisera!!!

Alla ni... alla vi... hipp hipp hurra!!
2006-12-29

  Mackan
Goa reflektioner!!

känner igen dessa konstnärligt högtravande kulturella hånglare
2006-11-28

  Shininkagemusha
...
*står bara brevid och gapar*

Prosa battle Dan? Jag är mkt imponerad... Så bra! Skarpt, välskrivet, iaktaget... Word to da mutha!

Tror du någon svartsmurf kan våga battla tillbaks? Du vet att du har possen i ryggen.

*garv*
2006-11-23

  sol
jag känner ofta en sval distans i dina texter, speciellt de längde. kanske speciellt den här. det är mycket jag inte kan förstå - du slänger dej med nutidsfasoner så uppenbart och rakt att jag trots min avsaknad av förkunskap fattar andemeningen.

eh.- den melodi jag känner då jag läser visar att det du ser är med distans..kan vara så eller min tolkning?

men. som vanligt för att tjata lite till; njuter hon.

gillar rubriken! huh :) de svarta smurfarna är få - och vet det.
sen är du ju så rolig.eller du? texten.

love
2006-11-11

    Roger Magnusson
Du har din egna oefterhärmeliga stil som är härlig att läsa, trots all detaljrikedom; lättläst och lättsmält som honung och mjölk. Jag tycker om hur du med en sådan träffsäkerhet sätter fingert på moderna stereotyper utan att förlora deras mänsklighet. Som alltid, inspirerande att läsa dina längre texter. Hatten av.
2006-11-10

  Marlene Anna Linnéa
aah... det här känns väldigt välskrivet. ditt uppmärksamma sätt, där perspektiven blir vida och djupa samtidigt, imponerar mig som vanligt..

tycker om att se dem på håll liksom och beskrivningarna gör det intressant, mer än om de skulle vara dialogbaserat. mycket kulturinslag, verkligen, det är ju inte lätt att hänga med i vilka alla är/var, för att rikigt känna vinddraget...

man skrattar gott, härliga formuleringar. tolkningar går verkligen att göra av dessa personer och texten i sig, speciellt slutet. tycker om, tycker om att läsa om..
2006-11-09

  Glitteringly
Franska säger mig inte mycket, men på spanska skulle jag vilja säga: muy bien, señor. Es una historia divertida con un poco de sátira, y me gusta mucha.

... hoppas du förstår ^^
2006-11-09

  Martina_T
Ah! Äntligen lite Dan Linder i det format jag älskar mest. Detaljrikedomen är fenomenal, närvaron mitt i prick.
Jag ser paret framför mig utan problem. Finns de verkligen i verkligheten?? Jag förfasas! Men hur lyder det där nu "salig i sin egen tro..." , så är det förstås. Fas jag kan inte låta bli att lite,lite älska en människa som är allt annat än mainstream (även om personerna i detta fallet kanske försöker lite väl mycket).

Tack Dan för härlig läsning!

//Martina
2006-11-09

  Sanningsägaren VIP
Ok, jag säger det igen då:
Jag ÄLSKAR dina ord Dan! :)
Nöjd?!
Dessa personporträtt är så detaljrika
så jag skulle kunna peka ut de om jag såg
de stå där i kön...
Alltså jag klarar inte av att rätta små petitesser i denna text
det får någon annan göra..
jag har fått mitt leende nu
Tack för att du skriver!
/Åsa
2006-11-09

  Sanningsägaren VIP
Har jag sagt att jag älskar dina ord Dan?
Jaså.. jaha.. *muttrar*
2006-11-09
  > Nästa text
< Föregående

Dan Linder
Dan Linder