Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
http://open.spotify.com/track/6ZFbXIJkuI1dVNWvzJzown http://en.wikipedia.org/wiki/Inception_%28film%29


Inception

När jag gick ut ur biografsalongen så var jag överväldigad. Även om filmen i sin berättelse blandar fantasi, dröm och verklighet hade jag dock inte den existensiella tveksamhet till mina steg hem genom staden, så som jag fick till Matrix. Jag tycker inte att Inception ställer frågor på det planet även om väldigt mycket tycks röra sig kring vad vi upplever och vad som egentligen är verklighet. Det jag mest uppskattar i filmen är musiken och att kunna spinna ihop en sådan historia som denna. Jag gillar verkligen berättelser som tilldrar sig i rum där allt egentligen kan ifrågasättas och förväntas och inget uteslutas. Jag triggar på situationer där det uppenbart synliga och konkreta är en illusion och det som är det obetydliga är det verkligt livsviktiga. Kanske är dina mest solida värderingar och sanningar bara projektioner. Kanske är dina flyktiga upplevelser, känslor och obetydliga infall det som egentligen är det enda genuina. Jag gillar ett mindfuckat liv, kanske som kontrast till en högst illusorisk värld.

Inception som berättelse är i sin struktur en kupp, om än inte kriminell så i alla fall en omoralisk sådan. Och kupp-intrigen är alltid spännande. I en berättelse ska det finnas en protagonist (hjälten) och en antagonist. Det ska finnas en konflikt och det ska finnas tidspress. På ett genialiskt sätt har man i denna film placerat in antagonisten som en del av huvudpersonens undermedvetna. Dessutom en karaktär som skruvar upp historiens tempo rejält. Igenom större delen av filmen vet jag som åskådare att denna karaktär kan dyka upp precis när som helst, varsomhelst. Logik är inte nödvändig i en drömvärld. Snarare en motsats. Trots sitt otroliga actiontempo blir filmen, tack vare konflikten mellan huvudpersonen och hans antagonist, på gränsen till en psykologisk thriller. Detta ger Leonardo DiCaprio möjlighet att spela ut sin mer suggestiva stil, vilket är välkommet. Jag gillar mer och mer DiCaprios intensiva men ändock något pojkaktiga uttryck, en i sig intressant kontrast.

Det finns en nästan överdrivet uppskruvad tidspress vilket gör tempot ibland nästan outhärdligt. Snabba skiften i historien kan göra en kisspaus mitt i filmen till en katastrof. Trots detta är filmen 148 minuter lång. Stort minus i filmen är det tvångsmässiga behovet av vapenvåld, ofta med en typisk Astalavista_Baby jargong. Stort plus är den finurliga kvalitativa förändringen, i filmen i formen av en test som alla deltagare använder för att avgöra om de är i en dröm eller en verklighet. Filmen slutar just så, med en fråga ifall allt just var en dröm.




Övriga genrer (Essä/Recension) av Ulf Popeno
Läst 372 gånger och applåderad av 3 personer
Publicerad 2010-07-29 13:09



Bookmark and Share


    Erika H
Nu blir jag riktigt nyfiken på filmen. Efter både din text och Sofias kommentar så... som sagt nyfiken.
Boken till Shutter Island är en klar favorit (Patient 67 av Dennis Lehane) och lästes med en viss fasa. Den ska jag också se.

Tack för denna text. Uppskattas.
2010-08-01

  Ulf Popeno
Tack så hemskt mycket för kommentarerna! Där fanns ett antal hål i historien, även vad jag såg. Det största hålet i mina ögon var att ingen av huvudpersonens andra kompanjoner börjat undra varför huvudpersonens fru dök upp ständigt när det var som mest oangeläget. Det finns ett antal hål till, men jag brukar ha överseende med Hollywood.:)

Shutter island ligger på en annan nivå, får jag nog säga.
2010-07-30

  Sofiapoema
Jag har sett både Shutter Island och Inception, båda två av DiCaprio nya mindfuckfilmcomebacker så att säga. Gillade Shutter Island, ville strypa någon under hela Inception. Min syster som satt bredvid mig sa till mig efteråt att hon märkte hur mycket jag irriterade mig på filmen, trots att jag varken skruvade på mig eller suckade. Antar att jag utstrålade någonslags aggressiv värme.

Hursomhelst, jag älskar mindfuck-filmer och är en hängiven Matrix följare. Men denna filmen var enligt mig riktigt dålig. Jag vet inte om det var manuset för jag uppskattade verkligen de flesta av skådespelarna, dem kan jag inte klaga på alls. Men jag blev aldrig engagerad i karaktärernas liv, förutom han rikes liv som var riktigt rörande med hela fadersgrejen. Men de andra, den unge arkitekt tjejen, vem var hon? Saknade ingen familj henne? Varför brydde hon sig så mycket? Hade förstått det mer om de hade blivit vänner på en annan nivå, om det kanske hade funnits en sexuell spänning. Ingenting, hon var bara där för att se söt ut och agera förklarare för publiken åt huvudpersonens vägnar. Även de andra i gänget fick aldrig något riktigt djup heller, brydde du dig om de levde eller dog? Om de vaknade eller fick äggrörehjärna?

Tyckte även det var lite tråkigt att se DiCaprio i en väldigt lik roll som den föregående filmen. Han våndas, han tvivlar på verkligheten, han slåss lite, han älskar frun vars död may or may not vara hans fel. Rätt likt, right?
2010-07-30

    näver de anima
Välskrivet som vanligt. Dina texter är alltid en njutning, ibland en plågsam njutning.
2010-07-30
  > Nästa text
< Föregående

Ulf Popeno
Ulf Popeno