Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

2008-01-18

Jag har förstått att tron sitter så långt inne i oss och ett angrepp på vår egen övertygelse är ett angrepp på oss själva.

Jag ser mycket känslor och upprörda argument i diskussionen om Guds existens, där abstrakta element blir vapen i kampen mellan analytiska argument och dräpande one-liners.

Men, är det inte ett mått, om inte i alla fall ett mål, att kunna överse ett ifrågasättande, att känna sådan trygghet i sin tro, att vi kan låta tron gå igenom just de frågorna som kan behöva ställas? Är inte den troende så troende att vilken fråga som helst får lov att bemötas, utan möjlighet till att sänka övertygelsen till botten?

Ibland kan tron vara ett sådant djupt inmurat fundament att vi inte ens reflekterat över att det är en tro. Dess abstrakta väsen har blivit så hemtam i vår egen begreppsvärld, att den blivit en i raden av uppenbara ting.

Det finns en modern tro, med sån liten självdistans att den vill kallas vet-enskap. För den tror ju inte.

Den vet.

Inom det vi kallar vetenskap finns fragment av observationer, där deras uppenbarelsers minsta gemensamma nämnare formar en tro - eller ska vi kalla det teori - som på något sätt ska stå som nytt axskott i vårt samhälles samlade vetande. Eller så formas en teori ut ur ett tankeskott och vi går alla och väntar på att det rätta instrumentet ska uppfinnas som ska ge teorin sin empiriska dignitet. Någon har sagt att vetandet är en reflektion av sanningen och verkligheten och som sådan är konstant.

Några bläddringar i 50 år gamla uppslagsverk ger mig en annan uppfattning.

Är det så att vi bygger instrument för att utsätta vårt vetande för nya prövningar, eller skapar vi dem för att bekräfta det vi redan vet? Är dagens vetenskap endast en tro som ersatt en annan? Att de gamla teologiska myterna trängs ut av ständigt dagsfärskt vetande som proklamerar fakta med nästan barnslig brist på självdistans.

För problemen uppstår ju när vi kommer till tillräckligt små, eller tillräckligt stora dimensioner i tid och rum, och de självklara lagarna ifrån vår uppfattningsvärld, sätts plötsligt ur spel.

Och vi söker så ögonen blöder efter en enande teori, som kan gälla för alla dimensioner och enheter, som omfattar alltifrån Big Bang till minsta Ångströmshopp.

Jag vill inte säga att det är förgäves, men jag vill gärna peka på lagbundenheten i vårt eget sökande efter ordning och tillrättalagda begrepp, som en konstant, lika bergfast som pi.

Nu föredrar jag dock Vetenskapen hellre än tron på en antik masspsykologisk nödlösning, men vill ändå avsluta med att hylla själva tron.

Det är tron som skapat våra underverk, det är tron som kan göra dödligt sjuka friska. Det kanske t o m är tron som får humlan att flyga.

En skål för tron!!




Övriga genrer av Ulf Popeno
Läst 352 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2008-01-19 08:34



Bookmark and Share


    Erika H
Ja länge leve tron.

Oavsett vad vi tror på. Det viktiga är att vi, var och en, mår bra av det vi tror på.
Och att vi inte försöker pådyvla vår egen tro på andra utan är så pass stora att vi kan glädjas för varandra.

Religion och politik... dessa stora ämnen som får människor att bli så oense att vi faktiskt är beredda att kränka de som inte har samma tro eller värderingar som vi själva.

Kärleken däremot... kärleken och det öppna sinnet... skapar mer harmoni och empati än vad religionen någonsin kan göra.

Tack... för en välskriven tänkartext.
Bra!!
2008-01-19

  Lola
Nej, man kan inte vara säker på nåt - inte ens att rummet är krökt.
Välformulerade funderingar.
Tråkigt när trosbegrepp kontra trosbegrepp kontra vetenskap kontra allt möjligt blir till en tävling. Den som slår ner alla andra har rätt. Ungefär som på medeltiden.
Vi söker tröst och hopp på olika sätt på olika ställen. As long as it gets your juices flowing, men inte på bekostnad av andras önskningar och övertygelser, så är jag av åsikten att man får tro att gud är en koala/icke-entitet/gubbe med skägg/många gudomar med mänskliga problem/arg och hämndlysten/god och förlåtande/näsduk/isbjörn/whatever.

Själv tror jag att vi är en djurart som evolverats med fantastisk hjärna. Jag försöker emellertid att gå genom livet med öppet sinne och blir gärna motbevisad - hell, no; jag BER om att få bli motbevisad!
Det skulle nämligen kännas skönt om Det Stora Ansvaret vilade hos någon annan, någon som har en Plan för mitt, och alla andras, liv. Någon som har Kollen, eftersom jag är i total avsaknad av den. Kollen, alltså.
2008-01-19

  Ulf Popeno
Larz skrev till svar:

Jesus är Ordet.
Ordet blev kött och tog Sin boning ibland oss.
Gud blev människa i Jesus.

Kalle Anka har jag ingen gemenskap med.
Men med Jesus har jag en levande gemenskap.


-------------------------------------------------------

Det må väl vara så. Och det är väl grunden för tron, liksom att våra forskare känner en gemenskap med den vetenskap som de är med och bygger, liksom att humlan känner en gemenskap med sin egen flygförmåga.

Men, jag känner att detta är kärnan i oss själva. Detta är den styrka som är förutsättningen för vår vilja och förmåga: Tron.
Och som sådan är den ytterst individuell.
2008-01-19

    papillon
Intressant och väl utformad text. Att vi tror tycks vara inbyggt - vad vi tror är föränderligt...
2008-01-19

  Ulf Popeno
Men Larz, vad är Ordet? En sammansättning av bokstäver, i vårt sammanhang på svenska.

Vilket Ord är det du tror på? Är det efter senaste omreviderade upplagan av den Svenska Bibeln, eller är det den hebreiska orginalversionen av Ordet?

Endast det abstrakta är det konkreta. Endast talet 1, ger det absoluta begreppet av 1. Endast en sekund kan förklara tidsprånget inom en sekund. Och båda är de abstrakta.

Jag vill inte förneka Guds existens, lika lite som Kalle Ankas. Men, för mig är Kalle Anka mer konkret, då jag har sett honom, minst en gång per år, i olika släkt o vänners hem. Men, jag vet också att Kalle Anka likväl är ett abstrakt begrepp.
2008-01-19

  Larz Gustafsson VIP
Själv har jag bläddrat i Bibeln, men framför allt mött Honom som är Ordet.
Jo, Han möter faktiskt även uslingar som jag.

För mig är tron inte abstrakt utan konkret.
Teologin finns där. Som en stomme. Men Gud är alltid större.
Han låter Sig finnas för att vi skall söka vidare, d v s lära känna Honom mer.
Man blir aldrig färdig med det.

Den ultimata uppenbarelsen ser vi i inkarnationen: Gud blev människa i Jesus.
2008-01-19
  > Nästa text
< Föregående

Ulf Popeno
Ulf Popeno