Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Älskar vintern. Har alltid varit en stor inspirations källa för mig.


Dörren till en vinternatt

Det första som slår emot mig
när jag öppnar dörren till vinternatten
är tystnaden.
Tystnaden som skapas
av snön som täcker marken.
Snön som klätt världen
i ett lager av skimrande vitt.
Snön som inget ljud undkommer.

Det andra andra som slår emot mig
när jag öppnar dörren till vinternatten
är kylan.
Kylan som skapas när solen gått ner
och lämnat efter sig en klar mörk himmel.
Kylan som biter sig in i huden,
i köttet,,
i benen
och i märgen.
Kylan
som får en att känna
att man verkligen lever.

Det tredje som slår emot mig
när jag öppnar dörren till vinternatten
är mörkret.
Vinternattens mörker
som slukar allt
i ett lager av blått
som skapats av nattens blänkande svarta mörker
och vinterns skimrande vita snö.
Vinternattens mörker
som slukar din syn.

Det fjärde som slår emot mig
när jag öppnar dörren till vinternatten
är mystiken.
Nattens svarta himmel med tusentals stjärnor.
Nattens djupa skog som nu är klädd i snöns vita skrud.
Nattens mörker som lockar fram vår fantasi.
Allt detta skapar magi och mystik
som vi under dagtid aldrig kan uppleva.

Detta är vad som slår emot en
när man öppnar dörren
till en vinternatt.




Fri vers av Coinriocht
Läst 413 gånger och applåderad av 7 personer
Publicerad 2010-11-17 16:46



Bookmark and Share


  nattdagg
jättefint! du målar så vackra bilder i mitt huvud!
2010-12-15

  mare
Mycket bra skriver du ner dina känslor...sparar..
2010-11-20

    ej medlem längre
Mycket bra!
2010-11-18

  peter markurth
oerhört bra
2010-11-17
  > Nästa text
< Föregående

Coinriocht
Coinriocht