http://www.filosofiforum.com/phpBB2/viewtopic.php?t=250" />
Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Ett inlägg i tråden  http://www.filosofiforum.com/phpBB2/viewtopic.php?t=250


Finns Gud?

Under en vecka har jag med stort intresse följt denna tråd på Er eminenta site kring Guds existens. Ett, kanske uppemot fem inlägg har jag läst om dagen, för att smälta , ta in , analysera, värdera.

Jag har själv skrivit en dialog kring just detta tema och jag har funnit dialogen ständigt varit levande. Nya tankar har kommit upp som betvivlat min föregående ståndpunkt. Frågan har tidigare förvillat mig och jag har våndats i åratal, en blödande agnostiker som vandrat i skor, skavande utav frågor.

Jag känner själv att jag idag funnit svaret, men jag vill ändå reflektera kring ett par av de stora argumenten kring frågan. Vågar jag dock på mig en prolog?

Grundstenen i mina frågeställningar är alltid att försöka gå ett steg bakåt, att försöka ifrågasätta frågeställningen. För att ge ett exempel. Står jag framför ett övergångsställe med röd gubbe på trafikljuset så frågar jag mig först:

Varför är det röd gubbe?

Sen frågar jag mig:

Varför undrar jag?

Varför existerar frågan om Guds existens? Varför är svaren av den karaktär vi sett presenteras bl a i den här tråden?

En debattör ansåg att närvaron av moral i vårt samhälle är i sig ett bevis på Guds existens. Utan Gud skulle det inte finnas ett behov av att efterfölja regler.

En annan ansåg att all existens har en orsak för sin existens - Därför finns Gud som det ting som skapat existensen. Vem som nu orsakat Guds existens framgick dock inte.

För mig är det här exempel på två huvudfåror i människans behov av Gud - Behovet av en förklaring för tingens uppkomst och en trygghet i styret av alltets ordning.

Det ena sidan är ytterst reell(tingens existens) och den andra ytterst abstrakt. Båda suktar de efter samma sak -  mening.

Det måste finnas en mening med vår existens och det måste vara en mening i att vi agerar som vi gör. Mening är det mönster som ger oss vägledning, som säger oss något - till skillnad ifrån det meninglösa gyttret, det otydbara utan sammanhag,  kaos.

I ljud, bild, form vill vi hela skapa vår värld av mening. Allt ska andas överordning och genomtänkt design. Allt ska ha symmetri och rytmik. T o m naturen vill vi tukta med alléer , buxbomshäckar och singelstensgångar. Och det är när vi läser om äldre tiders beskrivning av naturen , före Linné och Rousseau, som vi också, enligt min mening kommer vidare i tankekedjan.

För sextonhundratalsmänniskan, och dennes företrädare, var skogen och naturen en skrämmande plats. Tassemarkerna var inte det ställe man trivdes i. Där fanns en rädsla för naturens kaos, symboliserat i diverse skepnader som vättar, bergatroll och  skogsrå.  För i detta kaos existerade en gång de rovdjur som gärna åt vårt kött, betydligt mer reella än de mytiska gestalter som senare tog deras plats. I buskar och snår lurade en gång faror för våra urfäder,  på samma sätt som den gör idag för våra långväga släktingar i de rester av orörd natur i världen.

Så, ordning, symmetri, rytmik ger oss tillflykt ifrån det hotfulla kaoset. Denna ordningshysteri tar inte bara plats i tingen och vår omgivning. Den invaderar också vår tankevärld med abstrakta värdebegrepp som Rätt, Fel, Moral, Värde, Tid,  Lycka, Olycka, Framtid, Dåtid, Nuet, Godhet, Ondska, Sanning och Lögn, Verklighet och Illusion, Liv och Död. De abstrakta begreppen skapar vägledning i en abstrakt värld med en verklighet vi skapar själva. Här formas rymd om till kubikmetrar, avstånd till meter, ansträngningar till segerpoäng och pengar, lycka till pulver och piller. Och i denna abstrakta värld skapas också dess egen överordning och arkitekt - Gud.

Gud formar början och slut, Gud rättar till och formar om, Gud tar ut hämnd emot de onda och belönar de goda, Gud vägleder och lyssnar. Gud är det färglada draperiet som skymmer de obehagliga och otrygga frågorna. Gud tar ansvar och förlåter våra fel. Gud belönar de som tror på Gud. Gud ger hopp i hopplösheten. Gud behövs också för att rättfärdiga dina gärningar och döma dina fienders. Gud definierar Rätt och Fel och sätter sig över desamma vid behov.

Behovet av att tro på ett gudsbegrepp - ett högre väsen som besitter de karaktärer jag beskrivit ovan, är ett kit för att komma över en rädsla och en otrygghet inför kaos - att livet och tillvaron är helt meningslösa förutom den mening den skapar för dig och mig - här och nu.

Som avslutning på min inlägg vill jag ta fram ett tidigare citat ifrån denna tråd, ett citat av Friedrich Nietzsche:

I någon avlägsen vrå av världsalltet, utstött i ett flimmer av otaliga solsystem, fanns en gång en stjärna där kloka djur uppfann kunskapen. Det var den mest högmodiga och förljugna minuten i "världshistorien": men ändå bara en minut. Efter några få andetag av naturen stelnade stjärnan, och de kloka djuren måste dö. - En sådan fabel kunde någon hitta på, och skulle ändå inte tillräckligt ha belyst hur ömkligt, hur skugglikt och flyktigt, hur gagnlöst och godtyckligt det mänskliga intellektet ter sig i naturen. Det fanns evigheter då det inte existerade; när det åter är borta, kommer ingenting ha hänt. Ty det finns för detta intellekt ingen mission som leder ut över människolivet. Mänskligt är det, och endast dess ägare och upphov tar det så patetiskt som om världen rörde sig kring det.

 




Övriga genrer av Ulf Popeno
Läst 558 gånger och applåderad av 8 personer
Publicerad 2007-11-30 22:04



Bookmark and Share


  Mattias Josephson
Eller så skulle fabeln kunna lyda:

Vid ett av världsalltet oändliga solsystem utvalde Skaparen en anspråkslös planet för sin huvudplan med hela universum - Gemenskap. På denna planet välsignade den Evige några vanliga djur med sitt eget väsen - Evig Kärlek. Dessa egenskaper krävde även en stor väsensliket i fråga om Kunskap och Fri Vilja eftersom förmågan att älska står i direkt relation till förmågan att göra ont och inte kan existera utan Kunskapens gåva och stora risker. Under årtusenden utvecklades dessa djurs (som Skaparen kallade Människor) sin kunskap mer och mer. Något förvånande ägnade stora mängder av Människorna framför allt sin kunskap till att räkna ut hur man kan förklara allt i hela universum utan Gud - utan att någonsin på allvar reflektera över hur man skulle kunna förstå ett universum skapat av Gud.
2008-02-11

  -Ulla Tilemo- VIP
Att vi ställer frågan känns viktigare än att finna ett svar.
Tack för en fantastisk text!
2008-01-28

    Erika H
Är det inte så... att vi måste fråga? Att vi måste försöka få svar?

På det vi inte kan själv göra eller äga. Vetskapen har vi om så många saker men inte om det som handlar om skapelsen överhuvudtaget. Och meningen med att finnas... finns det något svårare att greppa. Blir inte frågorna och sökandet större i och med det?

Vi stannar för röd gubbe för att vi ska det. För att vi är säkra så. För att trafiken kan flyta. För att...

Vi kan tro på en Gud för att någon har sagt at vi ska det. För att vi är trygga då. För att livet kan flyta smidigare om vi enas om en tro. För att...

På frågan om Gud finns... hur många svar kan det bli? Det finns ett ja. Ett nej. Ett kanske. Ett jag vet inte.

Det viktigaste är att oavsett vad jag eller du svarar så finns toleransen och den sanna önskan att acceptera olikheterna.

Min önskan är att människor frågar och skapar en tro hellre än att falla för vad andra säger. Men det är så lätt att i detta sammanhang som i så många andra... go with the flow och slippa ta samtalen med sig själv.

Tack för denna text... den skapar!!!!!!!
2007-12-02

    smurfelinan
ojoj...ziken text...den här gillade jag...
2007-12-02

  Just Emotions
stark text.. finns gud?? han känner inte mig iaf!!
2007-12-02

  Larz Gustafsson VIP
Guds Ord säger att Gud lagt evigheten i människornas hjärtan.
Han Själv får oss att fråga oss vad meningen med allt detta är och om Han egentligen finns.

Jag var ateist.
Det är jag inte längre.
2007-12-02

  aftermath
tycker RIC´s kommentar nedan är balanserad och passande
men för mig går jag lite längre.
jag kan känna andras intresse och engagemang i frågan
men jag är själv rätt ointresserad - jag söker empiri för det mesta
om inget stöd finns får det passera för mig
det är rätt bekvämt också!*L*
2007-12-02

  Bjarne Nordbö
Den tråden har jag missat, men det gör inte så mycket tror jag. Du sammanfattar bra här. För mej är det så här. Jag lever, alltså finns Gud. Han lever i mej. Det går inte att bevisa eller förklara och det i sig är nog för mej. Känslan av att tillhöra Gud är enorm gentemot motsatsen. Tack för angelägna ord som du delar.
2007-12-01

  Ulf Popeno
Om du har tid och lust, så läs gärna tråden om Gud på filosofiforum.
Richard Dawkins har angett sju steg , eller grader, mot ren ateism. Han anger sig själv vara på den näst sista steget. Jag vet inte vilket steg jag själv är på. Kanske är jag utanför skalan, då jag i min text faktiskt antyder tvivel även på vetenskapen.

Saken är den att nutida vetenskap också har religiösa egenskaper, även om den relateras som motsatsen till religion i dessa frågor.
Men i valet mellan de två, föredrar jag vetenskap till att , i alla fall ifrån början, förklara min omgivning för mig. Och det av den anledningen att vetenskapen hela tiden tillåter självkritik och, är i sig i en ständig evolution.

Det kan te sig som ett mysterium att det finns de som tror att Gud existerar. Lika stort mysterium är det att så många tror att en minut existerar.
2007-12-01

    papillon
Om denna text är värd att läsa? Den är mer än så, den är värd att läsa om och begrunda - bokmärkes
2007-11-30
  > Nästa text
< Föregående

Ulf Popeno
Ulf Popeno