Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Text + Foto = Copyright Ljusletaren


Troende på rätt sätt eller …

 

Jag har frågor inom mig som måste få ett utlopp. Orden skaver och varar. Min undran är stor. Dessa tankars logik vet jag svaren på men ändå vill jag stillas ned av förklarande ord från dig eller dig och så vidare.

Det handlar om de som är religiösa och som ska föregå med ett gott exempel enligt mig och kanske även bibeln? Hur kan en troende människa prata så illa om de som har flytt från kriget hit till Sverige är för mig en gåta. Oroas över att de själva ska bo i deras närhet. Säga att de vet nog hur det blir med detta boende och därför bör de inte få bo på just det stället.

En troende människa som ska tro på mänskligheten och dess möjligheter, resonerar på detta sätt, det är skrämmande farligt. Du tillhör min grupp och därför ska du skyddas men du där borta, du tillhör något av främmande farligheter och hör därför inte hit i min bygd.

Lär bibeln verkligen ut att vi ska särbehandla människor? Hur vet de att dessa människor inte är som vi? Är man rädd för att se sin egen spegelbild i dessa stackars flyktingar?

Musik ska byggas utav glädje sjunger Lill Lindfors och det är sant men … De religiösa sjunger hela tiden om Jesus och Gud. Varför ska det vara så fult att sjunga andra sånger som inte hyllar det mörka och svarta? Visskatten är stor och glädjen är stor. Låt trallandet sprida sig utan att för den skull ta med Jesus och Gud i varje sång. Gud eller vad du, ni eller vi, vill kalla honom/henne vill att glädjen ska sprida sig och bryr sig nog inte om ett visst namn sjungs med i varje sång.

Jag vill inte fördöma någon troende men jag läste i en bok att de som dömde värst var de religiösa. De tittade ned på en kvinna som hade gått på Malmskillnadsgatan förr trots att hon nu var lyckligt troende på äkta vis. Kvinnan kände för att krama alla i tacksamhet för att hon till slut hade hittat hem. Det skapade avundsjuka blickar och pratet började löpa bland de troende. Hon är nog ute efter våra män viskade kvinnorna. Kvinnan kände sig utstött bland dem som hon hade känt sig så hemma med. Sökte sig därför till en ny församling som inte tittade ned på henne.

Varför ska alla rötägg inom församlingarna uppföra sig på detta sätt?

Hörde i en hast och i morse om en nytänkande präst på radion som var för dödshjälp. Hon tror på sin Gud och hans eller hennes kärlek. Aldrig att en sådan kärlekstörstande storhet skulle gilla att se hur en älskad människa plågades. Det var därför som hon trodde på dödshjälp för svårt sjuka.

Många frågor blev det här och säkert lika många av olika svar. Ett som är säkert är att det var läkande att få prata av sig oavsett om det ger resultat eller inte.

Avslutar med att säga att jag tror och jag tror på ljuset och kärleken. Tror också på att jag är en människa som lär hela tiden via att försöka vara medmänniska och vän. Tror att av mina misstag kanske jag lär mig något så att jag får en annan syn på just det som hände i just det ögonblicket.

Jag är och jag är och jag är inte förmer än någon annan för jag är bara.

Dagens ord är ”läkande” och här i Skrivpuff hittar ni mer texter om det.

 

2februari 2016




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Ljusletaren
Läst 496 gånger och applåderad av 14 personer
Publicerad 2016-02-02 09:30



Bookmark and Share


  aol
Ingen religion tycker om andlighet därför att du kan ju komma till en annan slutsats och det gillar ingen religion för just andligheten ber dej ju att göra dej fri från andras tankar och bara tänka dina egna,
2016-05-01

  ResenärGenomLivet VIP
Människor är vi alla, troende eller icke troende, med fel och brister...ingen är perfekt...och tyvärr är det ju så att det är de som inte är som de bör vara, enligt allmänheten, det är de som syns och hörs och som folk reagerar på...en bra text som får oss att tänka till...
2016-02-06

    ej medlem längre
Vill tillägga; Jag har fortfarande en personlig relation till Gud och tror på ett liv efter detta.
Naturen är min kyrka.
2016-02-02

  Kjell Åhsberg
Troende är väl som alla andra med fel och brister, men vi förväntar oss att de ska ha en mer rättvis moralkod. Med all rätt, eftersom Guds ord är kärlekens och omtankens ord.

Verkligheten är tyvärr ofta annorlunda. Ta den kristna högern i USA som exempel. De förvägrar de fattiga socialförsäkringar och de sjuka sjukförsäkringar samt vägrar att strypa åt vapenlagarna. De vill ha möjligheten kvar att försvara sig med vapen. Vart tog "vända andra kinden till"?

Kristdemokraterna här hemma var först av borgarpartierna att acceptera SD:s tuffa invandringsbegränsningar. Hur kan de påstå att partiet vilar på kristna värderingar?

Kristenhet förknippar jag med empati och omtanke om varandra. Är det inte så Bibeln ska tolkas?
2016-02-02

  erkki
Med "troende" åsyftas nästan alltid en tro på en Gud, eller flera. Är inte påläst, men har aldrig hört att de troende ska föregå med gott exempel. Att godhet väger tungt i kristendom kan tyckas leda till en sådan uppfattning. Du skriver om skillnad på folk och folk. Judarna var väl det utvalda folket? enligt bibeln. Men att tycka att alla bibeltexter ska gälla till 100% och alltid, i alla situationer känns fundamentalistiskt. Öppenhet, och regler för det, gäller under antagna kanske outtalade förutsättningar. Sker oförutsedda ändringar får vi inte vara stelbenta i tanken. Och framför allt inte aningslösa.
2016-02-02

    ej medlem längre
Tyvärr är det väl så att Religionen oavsett vilken skapar konflikter, och det finns mycket elände som har uppkommit i dess namn. Många krig ... När det gäller olika församlingar har jag dessvärre dålig erfarenhet. Det har gjort att jag tagit avstånd.
Är man medmänniska sätter Kärleken högst är man god.
2016-02-02

  Kim VIP
En tröst dock med dina ord här som jag så väl känner igen! Och håller med. Vi blir ju absolut inte bättre när vi ser ned på andra och misstänkliggör dem. Nej ingen är bättre än sina egna tankar!
2016-02-02

  soligajag_1 VIP
Många gånger är det dem troende som är värst , tittar snett på en det ena och det andra.
Man ska va likadan mot alla och envar , tycker jag , alla är människor trots vad dem varit med om!
Bra skrivet !!
2016-02-02

  Evelyn Falk Möller VIP
Jag vet att många människor är rädda (de finns runt omkring mig) för att många av de som kommer och har kommit hit nu, har en annan Gud som de tillber än den som vi har. Och man ser inte skillnad på de nykomna människorna. I den Gudens namn dödas barn, kvinnor och män besinningslöst. Och det väcker avsky och rädsla.

Det gäller nog många människor oavsett om de är religiösa eller ateister.
2016-02-02

  överlevaren VIP
Inför gud är vi alla lika och ska därför agera därefter, varken mer eller mindre!
2016-02-02

  Maria Sundelin VIP
Jag tror rädslan handlar om dem själva. Vare sig du är troende eller ej då är det rädslan för dig själv som ligger till grund för hur vi bemöter våra medmänniskor. Det är i alla fall min tanke

Kramar
2016-02-02

  louisegirl
Tyvärr finns det rötägg ibland de troende också, precis som hos icke troende.
Bra ordat!
2016-02-02

  Jeflea Norma, Diana. VIP
De som tar sig till Jesus och Gud och sin morsa som bevis till sin tro är falska, perversa människor.
En goddag med alt respekt i ögonen skulle det vara allt folk behöver i sin relation med gud och till varandras.
Bra text i kampen mot den sanna dekadandsen. Folket är så dömande att bara om man skriver om den prostituerade samhälle anklagas författare som skulle tillhöra koppleri samfundet och inte poet kämpe som skriver i pyjamas och äter pasta med mjölk.
2016-02-02
  > Nästa text
< Föregående

Ljusletaren
Ljusletaren