Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Solstrale...


DET ÄR ALDRIG DEN UTSATTES EGET FEL

Jag känner mig ledsen över att bli beskylld för ansvaret till andra människors dåliga beteende! Att får höra att utsattheten beror på att jag föddes till människa, är kvinna, har intressen eller är mig själv. Ja Det är verkligen inte trevligt att bli anklagad för att det skulle bero på mig, eller mitt sätt att vara att någon utsätter eller väljer att just utsätta mig! De menar med det att jag skulle behöva be om ursäkt att jag finns till. 

Snälla problematisera inte offren för utsatthet mer i denna världen - för alla utsatta offers vägnar ber jag om mognare och trevligare bemötande fyllt av solidaritet, medkänsla och empati istället för dömande! Tack!

Vet du vad det är aldrig offrets eget fel! 

Det är alltid den som väljer att utsätta och kränka som äger problemet!

Jag står säker i den jag är och vet att ingen av dem som drabbats bär skuld eller ansvar för vad deras plågoandar hittar på hur som helst!

Det är aldrig offrets eget fel!

Vi kan inte längre gå med på det tänket - alla vi som utsätts eller ser dem vi känner utsättas - därför att det är lika med att understödja förövarens dåd och skriva under på en av deras ursäktspunkter för att just få sin rätt att urskulda sitt beteende!

De som är medskyldiga är inte offret utan dem som inte vittnar om orättvisor, och dem som skyddar dem genom att välja tystnadskulturen eller se mellan fingrarna, tillika inte ta bladet från munnen, eller som ansvarig för ex att reglera felet väljer att inte agera!

Det att finnas till som den människa man är kan aldrig över huvudtaget ge ett försvarbart skäl till vad en blir utsatt för. Om du är kvinna, man, barn eller vuxen. För dessa som väljer utsätta söker alltid en ursäkt, medan den utsatte aldrig ens skall fundera över ansvaret. Inte heller skall den som vill stötta den som utsatts på något vis klandra eller rikta felet ligger hos den som blivit föremål för utsattheten!

Jag kan nog inte riktigt förstå hur tystnad inte istället ses som en bidragande skuld. Det är alltid någon som innan sett eller förstått tendenser hos förövare, brottslingen eller hur? Så varför riktas inte ansvaret på de som tiger fast de vet? Och varför riktas inte ansvaret för dådet, att det ens hände på den som utsätter andra för brott av olika slag?

Varför ska den som drabbas stå till svars eller förklara sig för att den hade 173cm längd, blond, blå ögon och signalementet vacker, snäll, trevlig etc fyra barn, sju barnbarn och är poet och konstnär tillika pianist, flöjtist, sångerska och novellist? Vad har det med saken att göra?

Lär istället alla öppna sina ögon och att befria sina egna nedtystade läppar från tystnadskulturen de själva valt att ingå i och se till att rikta ansvaret rättvist och rättfärdigt!

Den skyldige och de tigande medskyldiga bär ansvaret, samt dem som håller brottslingen om ryggen, eller försvarar den genom att ge efterskrivningar till att den drabbade skulle bära ett ansvar!

Jag förstår att du tänker som du gör, så tänker alla, eller många! Men det är tid nu att börja tänka om!

Solskenet falnar inte men jag tänker inte fortsätta! / Eva



 




Övriga genrer (Essä/Recension) av Solstrale VIP
Läst 524 gånger och applåderad av 18 personer
Publicerad 2021-03-16 12:29



Bookmark and Share


    frun
Allt handlar om nivå. Om man gör ned andra kan nivån på vissa områden i hjärnan behöva förbättras.
2021-03-17

  Marita Ohlquist VIP
Hoppas att de mörka molnen över ditt huvud skingras, att du finner lugn och ro och fortsätter att skriva!
2021-03-17

    Lena Staaf VIP
Det borde vara enkelt: Det är aldrig den trakasserades fel. Det är alltid den som trakasserar som gör fel.
2021-03-16

  Blomma-Stjärna VIP
Du har rätt att vara dig själv och det är inte ditt fel att du blivit kränkt - dessutom har du tydligt sagt ifrån och kämpat för att kunna vara kvar här som poet och konstnär!
Önskar dig kvar - och ett slut på trakasserier för dig och andra som upplevt detta
är det en person som sänkt hela poeter.se? + det att reaktionen inte har agerat med blockering av trakasserier? -
håller med Bibbi, Uljo, Eva Lamgrath mf.l
2021-03-16

  Bibbi VIP
Skriver under på Eva Langrath
2021-03-16

  Susen VIP
Det är aldrig den utsattes fel!
Så sorgligt
2021-03-16

  Eva Langrath VIP
Håller fullständigt med. Ansvaret ligger hos den som kränker. Jag hoppas att redaktionen tar sitt ansvar och agerar så att den här sajten kan få vara fri från trakasserier.
2021-03-16

  Öknens Ros VIP
Förtydligande: Min kommentar avser DE SOM TRAKASSERAT Eva, inte Eva själv. Det är sorgligt att sådant här förekommer här på sajten.
2021-03-16

  ULJO
Finns skribenter här som beter sig mycket illa. Som saknar empati och skriver endast för att förnedra andra. Där måste redaktionen ta sitt ansvar och göra något. Sätta ner foten.
2021-03-16

  Öknens Ros VIP
Att bakom pseudonym gömma sig för att spotta ut sin galla över oskyldiga och bete sig kränkande mot andra här på sajten är både fegt och oansvarigt. De som ägnar sig åt dylikt borde fundera över om de har på sajten att göra.
2021-03-16

  Kajan VIP
... och på många arbetsplatser förekommer samma mönster fortfarande. Tystnadskulturen får också lättare fäste om de som kan förändra situationen ej reagerar; då vågar många ej säga ifrån eftersom de kan vara rädda för att själv bli utsatta.
2021-03-16

  Kajan VIP
Håller fullständigt med; ansvaret ska läggas där det hör hemma. Det är inte så länge sedan som skolor hellre flyttade de som blivit utsatta för mobbing, istället för att ta itu med dem som har stora problem i sitt beteende.
2021-03-16

  Jeflea Norma, Diana. VIP
Ändra bilden med dig den här bilden är så talade för vad du säger och skriver, den är både sagolik och seriös när det gäller beslutsamhet som författare.
2021-03-16
  > Nästa text
< Föregående

Solstrale
Solstrale VIP